Concepten van 2011


BSheep_DeliveryDe meest innovatieve concepten van 2011 bij Rein Rambaldo (verantwoordelijk voor conceptdesign voor De Horeca Fabriek).
In mijn functie als designer reis ik de hele wereld over. Ik had het inderdaad slechter kunnen treffen.

Altijd opzoek naar vernieuwde en unieke concepten en horecaprojecten. Om mijn bevindingen met u te delen heb ik 11 vernieuwde concepten op een rijtje gezet.

 



Het zou voor hand liggend zijn om concepten te bespreken die wij zelf hebben ontworpen maar dan gaat dit teveel op een "kijk eens hoe fanatastisch wij zijn" bericht lijken. Daar doen wij dus niet aan.

Onderstaand heb ik een selectie gemaakt van de meest toonaangevende concepten van 2011

338670206213_0_01. Mixt Greens: Het award-winning Mixt Greens is een strak geoliede eco-gourmet buffetrestaurantketen, met inmiddels negen locaties in verschillende staten in de VS. De producten – sandwiches en zelf samen te stellen salades – zijn ultravers, kwalitatief, organisch, lokaal ingekocht en seizoensgebonden. De keten streeft in de hele bedrijfsvoering naar een zo klein mogelijke ecologische ‘footprint’. Daarom doen ze mee aan compost- en recycle programma’s, maken ze eco-vriendelijk schoon, letten ze op verbruik van energie en water en gebruiken ze ‘groene’ design elementen in restaurants.


Travelmodus-Eataly-22. Eataly: Eataly is het ultieme blurring concept. Een supermarkt met restaurants. Maar het is nog zoveel meer. Het is een energieke marktplaats, biedt de kans om producten te proeven en daarna mee te nemen. Het is een verzameling van de beste Italiaanse producten onder één dak en de beste chefs die hier koken met de beste producten. Een bezoek aan Eataly is een echte beleving, een combinatie tussen winkelen en leren. Kwaliteitsproducten zijn niet meer alleen bestemd voor de rijken, iedereen heeft het recht om lekker te eten en Eataly biedt kwalitatieve producten tegen een eerlijke prijs.


yogurtini13.Yogurtini: Yogurtini is een spannend selfservice yoghurtijsconcept. Yogurtini wisselt het assortiment aan yoghurtijs regelmatig af, zodat er altijd nieuwe smaken te proeven zijn. Daarnaast kun je kiezen uit meer dan 65 (!) verschillende toppings, om yoghurtini aan te passen aan jouw voorkeur. Omdat het self-service is, kun je zo veel of zo weinig van de topping(s) nemen als jij zelf wilt. En de prijs? Weeg je yogurtini bij de kassa en betaal op basis van gewicht

 


42raw4. 42° Raw: Raw zet een nieuwe trend in Europa. Op een A-locatie in Kopenhagen wordt in 2010 de eerste Rawfood outlet van Denemarken geopend. Door het hippe design krijgt Rawfood een nieuw imago. Veel vrouwen voelen zich erdoor aangesproken en bezoeken massaal 42° Raw.

100% plantaardig. Geen vlees, geen vis, geen zuivel. Niets bakken, braden of grillen. En niets wordt verhit boven de 42 graden om denaturatie van voedsel verlies van enzymen en vitaminen - te voorkomen. Dat is de filosofie achter 42° Raw.


Conticini-35. LA PÂTISSERIE DES RÊVES: Bij La Pâtisserie des Rêves draait alles om gebak. Philippe Conticini (die ook meerdere kookboeken op zijn naam heeft staan) maakt en verkoopt klassiekers als tarte tatin of lokale specialiteiten, maar geeft er een eigentijdse draai aan. Extraatjes voor het oog en voor de mond. De inrichting van de zaak draagt zeker bij aan de totaalbeleving. Het doet meer aan als een galerie dan een winkel: modern lichtgrijs, hoge plafonds en glazen (geklimatiseerde) koepels die sierlijk over de lekkernijen hangen.

 

 


De Horeca Fabriek6. JOOSBAYOO: Joosbayoo is een concept voor fast finger food. Betaalbaar, transparant en zeer populair. Het idee is om een breed aanbod aan maaltijden en hapjes aan te bieden, zodat je als gast veel verschillende smaken kunt proberen (3 à 5 per box, of 6 tot 10 stuks). De hapjes worden geserveerd in speciale ‘boxes’ en worden gegeten met bamboe stokjes.

Joosbayoo biedt daarnaast ter plekke gemixte fruitsappen en smoothies, maar ook groentesoepen op basis van ‘groente infusion’. De voeding bestaat hoofdzakelijk uit koolhydraten, fruit, groenten en vezelrijke salades, waardoor de spijsvertering wordt vertraagd en de irritante behoefte aan tussendoor snacken wordt voorkomen.

 


de-horeca-fabriek7. TEA BY THÉ: Tea by Thé is een ultramodern theehuis. Het aanbod bestaat onder meer uit een originele collectie theecocktails (hot & iced), met spannende namen en smaken als Thépuccino, Bubble Tea, Ginger & Spicy, Mojithé, Sangria Tea.

Hier wordt de gast een eigentijdse manier om thee te drinken geboden (Starbucks-achtig), terwijl er veel aandacht is voor het verfijnde proces van theebereiden. Naast thee kun je hier ook pastries, sandwiches, salades, zoetigheden als cupcakes, muffins en makarons krijgen.


de-horeca-fabriek8. ENERGY KITCHEN: Een ware hit in Amerika. De Energy Kitchen is gestart vanuit de overtuiging dat gezond en smaak prima hand in hand kunnen gaan wanneer het op fastfood aankomt. Gezonde smaakvolle hamburgers en wraps. Bij Energy Kitchen staan alleen gerechten met maximaal 500 kilocalorieën op de kaart. Alles wordt op gezonde wijze bereid: grillen, bakken of stomen. Het is één van de snelst groeiende ketens in New York en staat gerankt in de top 10 meest veelbelovende franchises voor 2011.

 


de-horeca-fabriek9. MCCAFÉ & SALADES LIVE (1/2): McDonald's test in Parijs een nieuw restaurantconcept waar geen gefrituurde snacks, maar salades en wraps worden geserveerd. Bij het McCafé & Salades Live worden de producten voor het oog van de gast vers bereid. Hamburgers, frituursnacks of frites zijn uit den boze.

McCafé - het koffieconcept van McDonalds - timmert al langere tijd aan de weg, maar nieuw in de Parijse pilotstore is de toevoeging van een saladebar. Het concept lijkt sterk geïnspireerd te zijn op het succesvolle Jour.


de-horeca-fabriek10. LA BARACCA-CUCCINA ITALIANA: Het originele Italiaanse leven in een nieuwe omgeving. Je ontvangt een chipkaart waarop de bestellingen elektronisch worden bijgeschreven. Alle gerechten hebben de portiegrootte van een voorgerecht en worden besteld via een tablet-computer. De oprichter Mark Korzilius is tevens de oprichter van het succesvolle fresh casual concept Vapiano.




de-horeca-fabriek11. ZINBURGER, HAMBURGERS EN WIJN: De hamburger krijgt niveau. Het is een van dé fastfoodtrends van de laatste jaren. In de Amerikaanse steden Tuscon en Phoenix doet Zinburger van zich spreken. Zinburger serveert puike burgersandwiches met overdadige desserts en bijlagen. Tot zover niets nieuws.

Echter: bij Zinburger is vooral de combinatie met wijnen opmerkelijk. Zinburger heeft een uitgebreide wijnkaart en presenteert zich primair als wine & burger bar. Menig fastfood-watcher in de VS houdt Zinburger nauwlettend in de gaten.

Laatste nieuws

wambuis_view01_06.jpg
19 april 2014
Carre_nieuw_view_1_02.jpg
19 april 2014
Schermafbeelding_2014-01-17_om_09.46.09.png
17 januari 2014
Schermafbeelding_2014-01-07_om_18.36.08.png
07 januari 2014
Bregje_view_01_05.jpg
27 december 2013

meer_informatie