De Horeca Fabriek is een ontwerpbureau gespecialiseerd in concept- ontwikkeling en interieurontwerpen voor de horecabranche. Mijn vrouw en ik hebben het in 2010 samen bedacht vanuit onze gedeelde passie voor ontwerpen en na zelf jarenlang in de horeca te hebben gewerkt. Ons eerste design voor een Haags burgerrestaurant sloeg aan en nu, 7 jaar later, durven we gerust te zeggen dat De Horeca Fabriek een begrip is in ‘hospitality land’.
Opdrachtgevers kiezen niet alleen voor ons omdat we mooie ontwerpen realiseren, maar ook vanwege de horecavakkennis waarover mijn team en ik beschikken. Met een speciale formule bepalen wij voor iedere opdrachtgever de doelgroep van de horecaonderneming. Een beproefde methode, want vrijwel alle ondernemers die met onze doelgroepstrategie werken, blijken succesvol.
We ontwerpen alles wat met horeca te maken heeft. Van sportkantine tot high-end restaurant. Maar we nemen niet iedere klus zomaar aan. We willen er in de eerste plaats zelf een goed gevoel bij hebben, iets dat we beoordelen op basis van een intakegesprek met de opdrachtgever. Belangrijk is dat we de passie van de ondernemer voelen. Want we kunnen wel allerlei gave dingen bedenken die we tot in detail uitwerken, maar uiteindelijk moet de ondernemer de omzet maken. Niet wij. Het hele proces zien we dan ook echt als een samenwerking. Veel ontwerpers en architecten maken een mooi plaatje, zetten hun handtekening eronder en verkopen het voor een flink bedrag. Dan is het ‘bedankt en tot ziens’. Zo doen wij het niet; wij blijven onze klanten volgen en houden een vinger aan de pols.
De bezoeker is kritischer en mondiger geworden. Als je horecabedrijf niet van voor tot achter klopt, word je daar tegenwoordig hard op afgerekend. Wij bedenken hoe je een zaak optimaal maakt voor de beoogde doelgroep. Daarbij richten we ons op de lange termijn: hoe zet je een bedrijf neer dat over een paar jaar nog vol zit? Dit is een manier van werken die maar weinig mensen in deze branche hanteren.
Wie bij ons aanklopt, kan kiezen uit verschillende opties. Een interieur of volledig concept wordt op maat gemaakt aan de hand van een gesprek. Vervolgens maken wij een doelgroep analyse, een plattegrond met de juiste routing, een 3D impressie, een lichtplan en uiteindelijk een corporate identity (huisstijl). Die identiteit, het DNA van de zaak, bepaalt mede het succes.
MaMa Kelly in Den Haag is ons eigen Bar-Restaurant, waarmee we in 2015 een Hospitality & Style Award hebben gewonnen. Dit bedrijf hebben we in april 2015 opgestart om hetgeen ik in dit verhaal vertel in ‘real life’ te laten zien. We zitten 7 dagen in de week vol en draaien zo’n 300 couverts per dag op een locatie die allesbehalve logisch is. Dat kan dus geen toeval zijn. Succes is vooraf te bepalen.